روژینا سلطانیروژینا سلطانی، تا این لحظه: 16 سال و 10 ماه و 14 روز سن داره

وبلاگ شخصی روژینا سلطانی

نفس اماره

1392/10/26 9:55
نویسنده : روژینا سلطانی
89 بازدید
اشتراک گذاری

شب طلبه جوانی به نام محمد باقردر اتاق خود در حوزه علمیه مشغول مطالعه بود به ناگاه دختری وارد اتاق او شد در رابست و با انگشت به طلبه بیچاره اشاره کرد که ساکت باشد. دختر گفت: شام چه داری؟طلبه آنچه را که حاضر کرده بود آورد و سپس دختر در گوشه ای از اتاق خوابید و محمدبه مطالعه خود ادامه داد.

از آن طرف چون این دختر فراریشاهزاده بود و بخاطر اختلاف با زنان دیگر از حرمسرا فرار کرده بود لذا شاه دستورداده بود تا افرادش شهر را بگردند ولی هر چه گشتند پیدایش نکردند.

صبح که دختر از خواب بیدار شد واز اتاق خارج شد ماموران شاهزاده خانم را همراه محمد باقر به نزد شاه بردند شاهعصبانی پرسید چرا شب به ما اطلاع ندادی و ... . محمد باقر گفت: شاهزاده تهدید کردکه اگر به کسی خبر دهم مرا به دست جلاد خواهد داد. شاه دستور داد که تحقیق شود کهآیا این جوان خطائی کرده یا نه؟ و بعد از تحقیق از محمد باقر پرسید چطور توانستیدر برابر نفست مقاومت نمائی؟ محمد باقر 10 انگشت خود را نشان داد و شاه دید کهتمام انگشتانش سوخته و ... . لذا علت را پرسید طلبه گفت: چون او به خواب رفت نفساماره مرا وسوسه می نمود هر بار که نفسم وسوسه می کرد یکی از انگشتان را بر رویشعله سوزان شمع می گذاشتم تا طعم آتش جهنم را بچشم و بالاخره از سر شب تا صبح بدینوسیله با نفس مبارزه کردم و به فضل خدا، شیطان نتوانست مرا از راه راست منحرف کندو ایمان و شخصیتم را بسوزاند.

شاه عباس از تقوا و پرهیز کاریاو خوشش آمد و دستور داد همین شاهزاده را به عقد میر محمد باقر در آوردند و به اولقب میرداماد داد و امروزه تمام علم دوستان از وی به عظمت و نیکی یاد کرده و نام ویادش را گرامی می دارند. از مهمترین شاگران وی می توان به ملا صدرا اشاره نمود.
نفس اماره یکی از عواملی است کهانسان را به ارتکاب گناه وسوسه می کند. قران کریم می فرماید: نفس اماره به سوی بدیها امر می کندمگر در مواردی که پروردگار رحم کند «سوره یوسف آیه 53» انسانهایی که در چنینمواردی به خدا پناه میبرند خداوند متعال آنها را از گزند نفس اماره حفظ می کند وبه جایگاه ارزشمندی می رساند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)